Czy to dobry czas, żeby bezpiecznie wrócić do nauki angielskiego?

Pytanie to wydaje się na pierwszy rzut oka absurdalne. Po co je zadawać? A raczej, komu je zadać? Przecież nikt nie podważa, że znajomość języka obcego, szczególnie angielskiego, jest w obecnym świecie czymś normalnym. A może raczej czymś, bez czego nasze życie zawodowe i prywatne jest po prostu uboższe. Nie wchodząc w szczegóły – bez angielskiego „jak bez ręki”. Ale ten ostatni rok przewrócił wszystko do góry nogami. Pandemia Covid-19, której wszyscy już mamy dość, spowodowała, że bardzo dużo osób zrezygnowało z własnego rozwoju i nauki angielskiego lub innych języków. Główny powód znamy, ale wokół niego wyrosło mnóstwo innych wymówek i argumentów. Stąd pytanie wydaje się zasadne, a zadawać go może cała rzesza tych osób, które chociażby w naszej szkole uczyły się lub posyłały swoje dzieci na kursy językowe.

to, co było...

W naszej szkole jeszcze w roku szkolny 2019/2020 zapisanych na kursy językowe dla dorosłych było ok. 100 osób, a w samych szkołach podstawowych, w których prowadziliśmy zajęcia, było ponad 200 uczniów. Mieliśmy grupy na każdym poziomie zaawansowania od A1-C1. Były kursy konwersacyjne z Native Speakerem, Business English czy też przygotowania do egzaminów. Pandemia mocno uderzyła w nasz biznes, ale jakoś daliśmy radę. Ale czy nasi uczniowie uporali się z tym trudnym czasem? Część z nich uznała, że cele są ważne i je realizuje, ale część odeszła, przerwała lub stwierdziła, że nie ma sensu.

Rezygnacja ze swoich celów

Perspektywa spotykania się z grupą ludzi w czasie pandemii albo stała się niemożliwa ze względu na ograniczenia, albo po prostu rodziła naturalny lęk przed zakażeniem i narażeniem siebie i swoich bliskich na skutki tej okropnej choroby. Choć wiele szkół, w tym oczywiście INFINITY, zaoferowały dogodne kursy w wersji online, to wiele osób z tej możliwości nie skorzystało. Powodów było wiele: przekonanie, że to gorsza jakość zajęć, odczucie, że w tej formie to nic się nie uda, pogorszająca się sytuacja finansowa lub niepewność jutra itp.  I jak część z tych obaw jest zrozumiała, uzasadniona, naturalna, to co do jakości zajęć, czy ich gorszej formy nie do końca się zgodzę. Niemniej faktem jest, że wiele osób po prostu przerwało naukę języka obcego podczas pandemii, zawiesiło i zrezygnowało ze swoich celów.

czy to już bezpieczny czas na powrót?

Według informacji ekspertów, pomimo tego, że Pandemia  wygaszana jest powoli przez szczepienia i ilość „ozdrowieńców”, to optymizm jest studzony odsetkiem tych, którzy faktycznie do szczepienia podchodzą. Zatem pytanie „czy to już bezpieczny czas na powrót do nauki angielskiego?” jest jak najbardziej uzasadniony. To, że wrócić trzeba to chyba nie wymaga argumentacji, ale pytanie czy „teraz?”, czy „poczekać jeszcze?”, a może jeszcze dać sobie kilka miesięcy, a może jeszcze rok? Odpowiedź nie jest prosta, co więcej brzmiałoby to jak tanie namawianie rodem z targu, gdzieś w Turcji, gdybym napisał: pewnie, że to dobry czas, chodźcie, u nas jest bezpiecznie, nie ma na co czekać! Tak nie zrobię (póki co), bo nie chcę brać na siebie odpowiedzialności za czyjeś zdrowie. Chcę też, aby decyzja o powrocie do nauki była dobrze przez Ciebie przemyślana.

odpowiedz sobie na ważne pytania

Osobiście uważamy, że nie należy rezygnować ze swoich celów. Oczywiście nie namawiamy do dążenia do nich po tak zwanych trupach, ale jeśli przeszkody nie liczy się w stratach ludzkich, to rezygnowanie z celów skazuje nas na mierność. Nikt nie chce być mierny, chyba, że brakuje nam totalnie ambicji, ale nie sądzę, że jeśli czytasz ten artykuł należysz do tej grupy.

Zatem zastanów się teraz przez chwilę:

– jaki był Twój cel przed pandemią, jeśli chodzi o naukę języka?

– czy chciałeś mówić w języku obcym?

– co spowodowało, że przerwałeś naukę?

– czujesz, że brakuje Ci cotygodniowej nauki – rutyny?

– czujesz niedosyt po rezygnacji ze swoich celów?

– masz już dość siedzenia w domu?

– chciałbyś po tym ponad roku wreszcie zrobić coś dla siebie, dla swojego rozwoju?

 

Autor:
Andrzej Kowalski
Właściciel w Szkole Języków Obcych
Lektor, nauczyciel i wychowawca z 20-letnim doświadczeniem.