Jak co tydzień wracamy do Was z dawką wiedzy w ramach cyklu “fakty i mity” związane z nauczaniem i uczeniem się języka obcego. Tym razem poruszyliśmy ważny aspekt każdych zajęć – powtórki. Zapraszamy do lektury i dyskusji

MITEM jest to, że dzieci na zajęciach angielskiego MAŁA LINGUA powtarzają ten sam materiał w kółko; że jak dziecko już to umie to przecież nie trzeba powtarzać. Naprawdę? To czemu okazuje się, że jak dziecko zapytamy o słówko, wyraz, frazę to ono nie pamięta? Nie pamięta, bo zapomniało, a żeby temu zapobiec trzeba wrócić do tematu, aby go utrwalić. Co ciekawe spotykamy się z argumentem, że dzieci ciagle uczą się tego samego (np. kolorów), ale słyszymy też zupełnie przeciwstawny argument, że dzieci nic się nie uczą 😀 To jak to jest na tych zajęciach – uczą się, czy się nie uczą? Powtarzają w kółko czy nie? A jeśli powtarzają to raczej się uczą, bo wykonują proces, który ma ich nauczyć.

FAKTEM zatem jest to, że integralnym elementem naszych zajęć jest tzw. Revision Corner, które zawsze odbywa się na początku zajęć. Jest to niezbędne, aby dzieci skutecznie zapamiętały uczony materiał i chyba zgodzą się Państwo – ważnym elementem w procesie nauczania. Poza tym, zgodne z pedagogiką nauczanie to nieustanna pętla. Można to określić jako 2 kroki do przodu, 1 w tył – w tym sensie, że powtórki i powroty do tych samych treści są nieodzowne, aby zapamiętać i utrwalić materiał. Rolą nauczyciela są metody jakie wykorzystuje w tym celu. W Mała Lingua jest to tzw. Situation Box i Vocabulary Box. A co w tych boxach? A no karty obrazkowe lub prawdziwe przedmioty. Dzieci wydobywają je z pudełka i nazywają, tworzą zdania, układają w kategorie, stos, wierze albo dają ‚potworowi do zjedzenia’ itd. To proste ćwiczenie ma tyle wariantów, że nie sposób o nich wszystkich napisać, ale nasi nauczyciele dobrze wiedzą jak to urozmaicić.
Czy wiecie, że teoretycznie jak dziecko powtórzy wyraz 10 razy to go zapamięta? Może dlatego niektórzy myślą, że powtarzamy w kółko, bo 10, a czasem 20 razy może faktycznie wydawać się w kółko.