Jak pomóc dziecku w nauce języka angielskiego?

Proces przyswajania języka angielskiego jako obcego może przebiec zdecydowanie przyjemniej i efektywniej, gdy dziecko otrzyma wsparcie ze strony rodzica. Każdy rodzic jest w stanie wesprzeć swoją pociechę w nauce języka angielskiego. Znajomość tego języka ze strony rodzica otworzy więcej możliwości, jednakże nie jest wymogiem, aby wprowadzić atmosferę sprzyjającą uczeniu się.

Pomysły na wspomaganie nauki języka angielskiego w domu

Istnieje wiele sposobów na wspomaganie nauki języka angielskiego. Może ona przyjąć formę zachęty słownej i pochwał, ale przede wszystkim może ujawnić się w zaangażowaniu dziecka w regularne obcowanie z językiem poprzez zabawę. Poniżej znajduje się przykładowa lista pomysłów.

  1. Stwórzcie wspólnie plakat i zapiszcie na nim wszystkie litery alfabetu. Dziecko zapisuje każde nowo poznane słowo i je ilustruje bądź przykleja obrazek.
  2. Pozwól dziecku zadać 10 pytań zaczynających się od:
    a. Is it…?
    b. Do you…?
    c. Are you…?
  3. Spośród znanych dziecku 5 słów, które najpierw przećwiczycie, wybierz jedno i je opisz. Dziecko zgaduje, które to słowo.
  4. Stwórzcie fiszki ze słowami i rozmieśćcie je w różnych miejscach. Ważne, by słowa były dodatkowo zilustrowane lub opatrzone obrazkiem wywołującym skojarzenia.
  5. Oglądajcie kreskówki w języku angielskim.

Kluczem do efektywnego zapamiętywania materiału językowego jest systematyczność. Już niewielka dawka kontaktu z językiem angielskim każdego dnia ma znaczenie. Wyznaczmy dziecku kilkunastominutowe sesje z językiem angielskim i dodajmy je do tygodniowego harmonogramu zajęć.

Jeśli rodzic zna język angielski i się nim posługuje, może wesprzeć dziecko poprzez bezpośrednią interakcję w języku docelowym. W tym przypadku ćwiczenia nie będą różniły się od tych, jakie stosuje się u dzieci, których język angielski jest językiem ojczystym.
Rodzic może wesprzeć dziecko, wykorzystując następujące strategie:

  • Czytaj i opowiadaj bajki (codziennie);
  • Wprowadzaj nowe słowa (odwołując się do obrazków, które je reprezentują);
  • Ucz dziecko poprzez gry językowe;
  • Podziel słownictwo na dwie kategorie: „czynności” i „przedmioty”;
  • Odgrywajcie dialogi;
  • Uczcie się wspólnie rymowanek.

Autor: Klaudia Łojas
Specjalista ds. Metody/Lektor SJO INFINITY/MAŁA LINGUA KRAKÓW